Friday, April 20, 2012

irama sebuah memori::


Assalamualaikum,..
Entah kali ke berapa aku termenung kosong harini..
Macam tak ada kerja..
Padahal assignment anatomy tak siap lagi.
Harini macam macam aku fikir.,
Ya Allah..
Takdir Engkau Maha Hebat Ya Allah!!
Hati tak mampu menahan sayu.
#tersentuh
#terharu
Dulu cita-cita aku nak sambung LAW.
Tapi tak kesampaian..
And harini..
Allah mentaqdirkan aku untuk memilih bidang perubatan(a.k.a separa perubatan)
Memang hati rasa berat.
Memang hati rasa sayu
Aku sangat teringin untuk bergelar peguam.
Sangat.amat.paling.
Kita hanya mampu merancang kan..??
Siapa aku untuk menentukan masa depan aku..
Siapa aku untuk memberi kepastian akan hari esok?
Aku bukan pengarah dalam kehidupan ini..
Aku hanya watak utama..
Untuk layar hidupku sendiri..
Dulu
Aku dapat tawaran untuk sambung diploma law,
Di unisza..
Tapi aku tolak,and aku nekad pilih matrikulasi..
Modul 1..
Aku ingat lagi..
Sorang kawan aku (yang aku sayang,amat-paling-sangat.)
Pernah cakap kat aku..
Pergilah unisza..
Aku kan memang minat law..
Tapi aku cakap.
Masuk unisza lama..3 tahun.kalau matrik setahun je..lepas tu boleh terus ambik degree..amik law..
Then,dy cakap..nak g mane cepat cepat sangat?bukan lama sangat pun 3 tahun tu
And aku jawab,aku nak kawen awal..haha :DD
Tapi see..O_O
Sekarang aku diploma pembantu perubatan.
#3 TAHUN
#6 SEMESTER
PLUS++++
Takleh kawen dalam tempoh belajar!
Haha.amik aku..sebijik sebijik kena kat aku balik..
Tergelak sendiri aku..
Kalaulah dulu aku pilih unisza,..tapi tu kalau..and kalau kalau nih hanya akan buat aku lagi jauh dari Allah!!
“...Jangan kamu berkata: Kalau aku buat begini, akan jadi begini. Tetapi katakanlah: ini takdir Allah, apa yg dia kehendaki akan berlaku. sesungguhnya ‘kalau’ itu membuka pintu syaitan.” (Hadis Riwayat Muslim)
Betapa Allah itu Maha Hebat!!
SUBHANALLAH!
ALLAHUAKBAR!
ENTA ADZHIM!!

And walau apa apa pun yang berlaku.
Aku tetap sayangkan Dia!
Aku TAKKAN SESEKALI lupakan Dia!
Dia penemanku..
Yang berbicara denganku melalui bait-bait indah kitabNya..
Yang memegang erat hati ini tika aku hilang arah..
Yang tetap mengharapkan ku tika aku melupakanNya..
O’ ALLAH..
Please never make this world as my biggest concern!
Moga titian ku dalam menuju kejayaan di dunia dan akhirat kan dipermudahkan olehNya..allahumma amiin..~

Titis embun yang gugur ke bumi,
Takkan pernah menitis lagi..
Jatuh ke bumi penuh harapan,
Biar tak kesampaian menyubur pepohon..
Kerna rumput di kaki masih tersenyum menanti titisan itu..
Biar tak berdarjat pada pandangan insan,..
Asal kita mulia pada pandangan Allah.

I pray.i hope.inshaallah.


dedikasi memori untuk seorang insan
semoga Allah redha kepadanya.



2 comments:

  1. dan allah lah sebaik-baik perancang.

    ReplyDelete