Sunday, May 20, 2012

antara dua cinta

asslamualaikum. setelah berbulan bulan sepi ,akhirnya kembali ke teratak ini. terharu .eh.

pernah dengar tak lagu ni? tajuk dia di antara dua cinta,raihan
eh eh, saya sorang je yang dengar rupanya.
teringat, sorang kawan rapat saya, datang mengadu.
hati dia sakit. Ya. sakit teruk, sakit yang kalau tak dirawat, hati boleh mati. dia menderita. wahh. dah macam chronic disease yang tahap 3.

"apa yang ada jarang disyukuri,
apa yang tiada sering dirisaukan
nikmat yang dikecap baru kan terasa 
bila hilang apa yang diburu"

najaa diam.tak faham kenapa hatinya tiba tiba gugup, tak faham kenapa lidahnya tiba tiba kelu. tak faham kenapa matanya seakan lekat di situ.Allah.. najaa mengeluh. cepat cepat kakinya melangkah keluar kelas. 

"dunia ibarat air laut,
diminum hanya menambah haus
nafsu bagaikan fatamorgana
di padang pasir"

najaa asmida.awak dah berubah..hati kecil azzam mengeluh.antara syukur dan kecewa.ahh! pergilah semua dengan dakwah kau tu, pergilah semua dengan usrah! coffee latte di tangan terasa nak disimbah! tapi, simbah ke mana?! azzam letak geram. 

"kau pehal zam? aku rasa makwe kau tengok muka kau konfem kecut.heh. singa lapar pun ada jugak hati nak senyum time awek dia lalu.apa kau ingat tu khemah bergerak ke?" iqbal pelik. 

najaa asmida yang sikit punya cun tuh lalu depan dia, dia boleh buat macam toye. kot ye pun harini najaa tuh pakai tudung labuh, takkan dah kaku kot.at least greet la dia. ish. tak paham aku .tapi..najaa,.makin cantik.bersihnya wajah dia.......ish!iqbal menampar pipi.

"kau tak paham bal. kau takde kat tempat aku.najaa sediri cakap kat aku suruh stop contact dia. pastu kau nak suruh aku pegi merayu melutut kat dia macam tu? heh. jangan harap. aku takkan." azzam bersungguh. iqbal diam.dia kenal roomate dia sepetimana k.rajagopal kenal pemain dia. eh?

dulu, tiap kali weekend je, mesti full jadual azzam dengan si najaa. budak biotech,yang sangatlah lawa,ayu,sopan.kalah ainan tasneem kot.aku? sorang sorang dalam bilik,layan PS sorang sorang, pegi cafe pun dengan budak bilik sebelah.heh.and harini, tiba tiba je azzam cakap dia + najaa= clash. heh. macam tak masuk akal pulak. 

bercinta bagai nak rak pinggan rak kasut bagai.last last clash.and yang paling terkejut, harini..najaa tak ade lagi shawl lilit lilit yang bagi aku macam kena hukum gantung mandatori je gaya.biasanya, shawl si najaa tuh, cover tak cover je dada dia,.and baju kurung pulak sometimes fit,berbelah lagi. telan air liur kot.eh, dunia ni dah kenapa?? -iqbal tersengih. 

najaa esak di bahu zatie.zatie tenang. dia tahu apa yang najaa rasa. dia jugak pernah lalui semua tu. meninggalkan orang yang kita dah sayang, memang payah. dan tak semua orang kuat. 

"zatie, najaa rasa payah..Allahuakbar, zatie, najaa tak salah pilih jalan kan?"najaa masih dalam sendu.zati menggosok bahu najaa.lalu dirangkul tubuh itu erat.

"dan orang orang yang beriman itu, apabila disebut ayat-ayat Allah, maka bergetarlah hatinya, najaa.najaa tak salah. Allah pilih najaa untuk jadi yang terpilih. tak semua orang bernasib baik untuk dianugerahkan hidayah Allah. najaa, kuat ya. zatie,fatin,aishah..sahabah seusrah, semua support najaa. dan pasal azzam, najaa kena lawan nafsu najaa. letakkan dunia di tapak tangan, usah biar dunia kawal hati kita" zatie tersenyum. kini dia yakin, bahawa Allah sentiasa mendengar doa hambaNya. alhamdulillah.

"Tuhan, leraikanlah dunia yang mendiam di dalam hatiku
kerana di situ tidak ku mampu mengumpul dua cinta
hanya cintaMu ku harap tumbuh
dibajai bangkai dunia yang ku bunuh"

assalamualaikum warahmatullah.
mohammad fakhrul azzam,maaf andainya kalam najaa mengganggu hati azzam.azzam, najaa tahu, azzam sangat sayangkan najaa.dan najaa tahu, azzam marahkan najaa. azzam. maaf kerna letakkan noktah untuk semua ni. najaa tahu, najaa bukan lah sebaik orang lain.tapi,najaa berusaha untuk jadi yang lebih baik. bukankah dulu azzam selalu tegur najaa kalau najaa pakai baju ketat ketat, bukan kah dulu azzam lah yang selalu nasihatkan najaa pergi surau,solat berjemaah. azzam, azzam jangan lupa, sayang mana pun azzam pada najaa, Allah tetap yang menang dalam berkasih sayang. Najaa pilih jalan ni kerana Allah semata mata. bukan kerana manusia. sebab najaa tahu, berubah kerana manusia, takkan kekal.tapi berubah kerana Allah, inshaAllah selamanya. 

azzam, najaa tahu. najaa tak sehebat azzam dalam beragama. keluarga najaa bukan seperti keluarga azzam, sungguh, najaa kagum dengan azzam. cuma, najaa sedih. kenapa Allah tak ilhamkan juga apa yang najaa rasa ni ke dalam hati azzam? jadi, tidak perlulah najaa bersakit hati begini terhadap azzam. azzam, sungguh. najaa amat berharap agar rasa cinta yang pernah Allah izinkan mekar terhadap azzam dalam hati ini, akan mekar harum sekali lagi di jalanNya dengan cara yang lebih Allah redha. tapi, andainya Dia tidak lagi mengizinkan, siapakah najaa untuk menghalang. moga ini adalah takdir terbaik antara kita. 

azzam, terima kasih.kerana menjadi wasilah buat najaa bertemu Dia. terima kasih kerana tak letih menegur najaa . terima kasih kerana doakan najaa selama ini. dan, moga azzam ikhlas lepaskan najaa .untuk Allah. 

"panas yang membahang disangka air,
dunia dan nafsu bagai bayang-bayang,
dilihat ada ditangkap tiada"

nurul najaa asmida
februari 23.












Friday, May 04, 2012

I.K.H.L.A.S !


I.K.H.L.A.S J
sdkit crita anologi dlm memahami tuntutan ikhlas,,“Mari aku ajarkan kamu tentang ikhlas,” kata seorang guru kepada muridnya.
“Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulisnya.”
“Tak payah, bawa sahaja karung guni.”
“Karung guni?” soal anak muridnya, seperti tidak percaya.
“Mari kita ke pasar!”
Dalam perjalanan ke pasar mereka berdua melalui jalan yang berbatu-batu.
“Kutip batu-batu yang besar dan masukkan ke dalam guni yang kau bawa itu,” kata guru itu memberi arahan.
Tanpa soal, anak muridnya memasukkan batu-batu besar yang mereka temui sepanjang jalan.
“Cukup?”
“Belum, isi sampai penuh karung guni itu. Lebih banyak lebih baik.”
Sampai di pasar, mereka berdua tidak membeli apa-apa pun. Gurunya hanya berlegar-legar, melihat-lihat dan kemudiannya mula beredar ke luar.
“Tok guru, kita tidak beli apa-apa kah?”
“Tidak. Bukankah karung guni mu telah penuh?”
“Ya, ya…” kata murid itu sambil memikul guni yang berat itu kelelahan. 
“Banyak beli barang,” tegur seorang kenalan apabila melihat anak murid itu memikul guni yang berisi penuh dengan batu-batu.
“Wah, tentu mereka berdua ini orang kaya. Banyak sungguh barang yang mereka beli,” bisik orang lalu-lalang apabila melihat guru dan anak murid tersebut.
“Agaknya, mereka hendak buat kenduri dengan barang-barang yang banyak itu,” kata orang yang lain.
Sampai sahaja di tempat tinggal mereka, murid tadi meletakkan guni yang berisi batu-batu tadi.
“Oh, letih sungguh… apa yang kita nak buat dengan batu-batu ni Tok?”
“Tak buat apa-apa.”
“Eh, kalau begitu letih sahajalah saya,” balas anak murid.
“Letih memang letih, tapi kamu dah belajar tentang ikhlas…”
“Bagaimana?” tanya anak murid itu kehairanan.
“Kamu dah belajar apa akibatnya tidak ikhlas dalam beramal.”
“Dengan memikul batu-batu ini?”
“Ya. Batu-batu itu umpama amalan yang riyak. Tidak ikhlas. Orang memujinya seperti orang-orang di pasar tadi memuji banyaknya barang yang kamu beli. Tapi, kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan tetapi hanya batu-batu…”
“Amal yang tidak ikhlas umpama batu-batu ini?”
“Ya, hanya beratnya sahaja yang terpaksa ditanggung. Dipuji orang, tetapi tidak ada nilainya di sisi Allah. Yang kamu dapat, hanya penat…”
“Ya, sekarang saya sudah faham apa akibat jika beramal tetapi tidak ikhlas!” ujar murid itu. Sekarang dia sudah faham apa akibatnya RIYAK dalam beramal.

#teringat dulu..sebagai pengawas sekolah,aku mesti bertugas pagipagi..and wajib untuk bagi sedikit tazkirah before tinggalkan kelas,
And sometimes aku rasa macam nak resign je..semata mata tak ada rasa ikhlas tiap kali pergi bertugas..,astaghfirullah,