Friday, November 16, 2012

repost from one of my fb friends.


a few months ago, i got one message from someone,
and i take a lot of time to give the best answer for him. and i was a lil bit busy as my final just around.and yes. exactly arent good as much,but then.. may all those answer, help him to find a way out. amin.

i repost this question. read. and think. :)

Assalamualaikum,
Sememangnya jodoh tu bukan di tangan kita. Kita merancang tapi Allah SWT yang menentukan. Bagi aku kau mempunyai pndangan agama yang kuat. 
http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gifnice knowing you.

Syira, aku sebgai kawan sentiasa bertanya pada diri sendri. Berfikirkan perkara - perkara yang pelik atau pun jarang berlaku. Kemudian, aku akan berfikir akibat yang akan berlaku terhadap kejadian tersebut.

Syira, aku pernah terfikir, hal ini berlaku pada kawan aku. Dia seorang lelaki biasa. Pegangan agamanya hanya untuk dirinya sahaja. Mungkin sdikit dia membantu rakannya dalam hal agama tetapi bukan perkara yang mendalam. Suatu hari, dia terjumpa dengan sorang prempuan, aku kenal perempuan ni, kawan aku jugak. Baik, hijabnya tidak labuh sperti ustazah tapi cukup dngan mgikut syara'. Sjuk mata memandang. Alhamdulillah dia seorang yang mempunyai pegangan agama yang kuat. 
http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif. Kawan laki aku (A) mula jatuh hati dengan kawan perempuan (B) aku. B sentiasa mndambakan seorang suami yang mampu mengimamkan setiap solatnya nanti.http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif Apabila A dapat tahu hal tersebut. A mula berniat untuk untuk berubah mnjadi dirinya yang terbaik sehiggalah sekarang. Sampai sekrang, B tidak tahu yang A menaruh harapan. A mula berubah untuk drinya yang lebih baik. Kadang2 A bercerita pada aku, andai kata dia tidak mampu berubah sebelum dapat menikahi B.Adakah Allah akan tetap jodohkan A dengan B supaya A dapat berubah dngan bantuan B. Sekiranya kita berniat ikhlas untuk mnjadi baik, Allah akan hadirkan orng2 yang baik disklling kita. Kan? Kita doakan kebaikan mereka. Amin.

Sekadar memnta pandangan, kau Syira tetap kau dan takkan jadi macam sesiapa. Andai kata ade seorang laki yang pandangan agama yang agak sederhana malah tak mampu pun nak imamkan solat kau. Lelaki itu mendambakan seorang perempuan yang baik iaitu kau supaya kau dapat bantu ubah dia mnjadi lebih baik. Lelaki itu melamar kau, adakah kau menolak atau menerima? Kenapa? Andainya kau menikahi dia, adakah kau menyesal?

YE btul lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Tetapi bukan kah kalau perempuan yang baik menikahi lelaki yang kurang baik supaya lelaki itu dpat mnjadi baik. Akhirnya, lelaki tu mnjdi baik maka bertepatan lah dengan quote " lelaki yang baik untuk perempuan yang baik". 

Harap mndapat perhatian yang sungguh berilmiah dari kau nanti. 
Assalamualaikum. 
http://static.ak.fbcdn.net/images/blank.gif

No comments:

Post a Comment