Thursday, December 27, 2012

bacalah (:

 assalamualaikum. cerpen ini ditulis by one of my best friends.and this is her first. so please,leave your comments^^'' apa yang kurang tolong baiki. moga Allah balas dengan segenap kebaikan. amin^^

and and and, memang agak panjang. chill and banyak kan bersabar :)
BAB 1 : RINDU SEORANG PEJUANG
Siang melabuhkan tirainya. Kini malam membuka episod baru. Aku menghela nafas lega selepas selesai solat isyak berjemaah bersama imamku. Malam ini, keheningan malam hanya dinikmati seorang diri lantaran si imam ada kerja yang perlu disiapkan di pejabat. Rindu pula rasanya pada sebuah sekolah yang menghadiahkan ku 1001 kenangan dan tarbiyah. SMKA SHEIKH ABDUL MALEK. Aku mencapai ‘diari Muslimah’ untuk mengubati kerinduan ini. Ku selak helaian demi helaian sambil mengimbau nostalgia lama.

BAB 2 : HATI GERSANG
Alunan zikir asma allah menjadi santapan pagi buat warga shams. ‘hanya dengan mengingati allah, hati akan menjadi tenang’. Itulah tarbiyah shams. Bukan sahaja dengan asma allah, ditambah pula dengan tazkirah dari pengawas yang bertugas. Memang tidak dibiarkan 24 jam dalam kehidupan pelajar shams tanpa tazkirah. Aku bersyukur diberikan didikan yang sempurna ini. Dengan menyebut namanya, dapat aku basahi hati yang sudah lama gersang.

BAB 3 :  SAAT AJAL MENJEMPUT
Pagi itu, seluruh bumi shams digegarkan dengan satu berita tergempar. Seorang bekas guru sekolah kami telah kembali ke rahmatullah. Innalillahhiwainnailaihiroji’un. Kami dimaklumkan bahawa cikgu amin meninggal kerana tergelincir di bilik air sewaktu bangun untuk solat tahajud bersama isterinya. Mayat diimamkan sendiri oleh anaknya yang ketiga. Alhamdulillah, semua urusan pengebumian berjalan lancar. Aku dan beberapa pelajar sekelas menempah sebuah van untuk ke rumahnya mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa. Namun disebabkan van penuh, aku mengambil keputusan untuk membiarkan sahabat lain yang lebih rapat dengan cikgu amin memenuhi van tersebut. Cukuplah doaku mengiringi pemergian itu.
“tadi sewaktu pengebumian cikgu, ana lihat anaknya menangis. Sayu juga hati melihat, namun datang ibu saudaranya menyapa ana. Katanya, anak cikgu amin tu, namanya ashraf. Dari pagi tadi, tiada setitis pun air matanya gugur, dia kuatkan ahli keluarganya yang lain. Mungkin hatinya terlalu sebak hingga tak mampu bertahan lagi,”cerita kawanku selepas pulang dari rumah cikgu amin.
Aku cukup kagum dengan cerita itu. Walaupun tidak ke sana, namun aku dapat rasai keadaan waktu itu. Teringat aku kisah umar bin abdul aziz ketika di sebut tentang mati. Beliau akan menggeletar seumpama burung kesejukan lalu beliau menangis sehingga basah janggutnya. Satu malam, beliau menangis. Apabila tangisannya reda, isterinya fatimah bertanya,”wahai amirul mukminin, kenapa kamu menangis?” beliau menjawab,”aku teringat nasib manusia selepas di hitung di hadapan Allah. Satu kumpulan akan ke syurga dan satu lagi akan ke neraka. Lalu beliau meraung dan akhirnya jatuh pengsan.
Cerita ibu saudaranya lagi kepada sahabat ana,”semalam ashraf bagitahu mak cik yang dia bermimpi ayahnya tinggal di sebuah tempat yang sungguh cantik sambil tersenyum padanya. Katanya, jika ayah tinggalkan dia untuk hidup di tempat yang lebih baik, dia redha.”
Masya allah, bukan semua insan mampu berkata begitu saat menerima kehilangan insan yang disayangi. Memang kuat dalaman ashraf. Aku cukup kenal dengan ashraf, seorang bekas pelajar shams yang pernah sekelas denganku sewaktu di tingkatan 2, namun dia berhijrah ke kisas selepas mendapat  keputusan yang cemerlang dalam pmr. Kagum sekali aku dengan peribadinya. Dia pernah terkena kasut sewaktu kawan-kawan nakal yang lain bermain. Aku menjangka yang dia akan bangun melawan, namun tekaan ku ternyata salah. Dia hanya menyapu kesan kasut itu. Subhanallah, mulianya dia.
BAB 4 : TIADA YANG KETIGA
“huh, laparnya. Happy nyer kalau kelas hari ni batal.”aku bermonolog sendiri dalam perjalanan menuju ke kelas matematik. Jarum jam tegak menunjukkan waktu makan tengah hari, namun hasrat untuk pulang awal terpaksa dibatalkan kerana ada kelas tambahan math. Agak menyedihkan namun kugagahi kaki melangkah.
“Aisyah, ada bawa majalah dari pihak aspuri yang ana minta semalam?”ada suara menyapaku dari belakang..
Subhanallah, banin. Aku segera menundukkan pandangan tanda mengerti keadaan kami waktu itu. Ikhtilat tetap di jaga walaupun hanya kami berdua dan pastinya ada yang ketiga antara kami,syaitan. Sebelum yang ketiga turut serta, lebih baik kami berwaspada agar terpelihara dari sebarang fitnah.
“Maaf, ana memang lupa nak bawa. Majalah tu ada pada sahabat ana. Insya Allah, esok ana bawa.”
“oo, esok kalau anti bawa, letakkan saja atas meja ana boleh? Rasanya tak elok juga kalau sahabat lain tengok kita asyik bertemu”,balas haiqal.
Aku mengangguk tanda faham apa yang dimaksudkan.. Walaupun kami kerap bertemu atas urusan kerja, namun itu hanya aku dan sahabat terdekat yang tahu. Bagi yang tidak tahu, mungkin aku sedang ‘mempromosikan’ diriku untuk di fitnah. Bahkan dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan, ada batas-batas yang perlu dijaga. Itulah keindahan islam, diciptakan terbaik untuk manusia yang mengerti.

BAB 5 : CINTA HARAM ITU COKLAT, CINTA HALAL ITU MADU
“Ya allah, cikgu dah ada.”aku bergegas masuk ke kelas. Rasanya segan pula cikgu yang lebih awal. Sepatutnya aku yang menunggu pemberi ilmu.
“oit, lewat nampak. Sesat tengah jalan ke?”aku di sapa rakan di meja belakang, aqilah. Dia sangat terkenal dengan sikap peramah tak tentu masa. Kadang-kadang aku pelik dengan dia, asyik bercakap dan senyum je. Timbul juga persoalan dalam kepalaku, bila agaknya dia akan badmood?  Ternyata dia lebih berpengalaman dalam aspek mengawal emosi.
“Tak lah, tadi lewat turun dari masjid.”aku sengaja memendekkan perbualan untuk memberi perhatian pada guru di hadapan.
Setelah tamat waktu, aku bersiap pantas untuk keluar dari kelas. Terngiang di telinga, makanan sedang memanggilku. Tangan ku hulurkan pada guru tanda hormat dan terima kasih atas curahan ilmunya. Begitulah yang diajarkan pada kami di shams. Sejak di tingkatan 1 lagi, didikan itu diserap dan kini menjadi satu amalan.  
“syah..syah..”
aduh.. bila masa plak nama aku jadi syah ni..aku berpaling ke belakang menyedari ada seseorang yang memanggil.
“Apa?”,rasa agak menyakitkan bila perjalanan pantasku untuk ke dewan makan di halang oleh sekumpulan senior. Aku cukup kenal mereka, ‘heroin’ shams. Apa saja mereka akan buat untuk mencari keseronokan dan kebebasan. Kata Cikgu Man, guru kaunseling sekolahku, mereka sukakan keseronokan. Dan untuk mengubah mereka secara drastik, pasti tiada hasilnya.Walaupun didikan yang sempurna dihidangkan di shams untuk peningkatan sahsiah individu, namun masih ada yang tergelincir dari landasan itu. Mungkin pendekatan dakwah yang lebih halus patut diberikan kepada mereka.
“Syah, ada orang bagi,”kata salah seorang antara mereka.
“Apa ni ye?”
“Love letter”
Agak terkejut dengan kalimah itu,namun surat sudah di tanganku dan mereka pun sudah berlalu meninggalkan aku. Dugaan apa pula yang datang untuk aku kali ni.
“Bismillahhirrahmanirrahim. Allahhumma yassir wa la tu’assir ”,moga-moga allah hindarkan aku dari segala kesulitan.
“Astaughfirullah”, aku tercengang membaca warkah misteri dari seorang insan itu.
Salam perkenalan aisyah. Moga2 tulisan ini mampu merungkaikan segala yang tersembunyi di hati. Amir dah lama menyembunyikan perasaan ni. Rasanya dah lama kita berkawan, izinkan status kawan itu, amir minta ditukarkan. Jadikan amir teman aisyah. Amir akan jaga aisyah sebaik mungkin._amir_
Allah, kuatkan hambamu ini. Takkala hati baru mula bertapak untuk melakukan penghijrahan, dugaan datang menguji. Benarlah penghijrahan memerlukan kesabaran dalam 3 perkara : kesabaran dalam ketaatan, kesabaran dalam menerima musibah dan kesabaran dalam tidak melakukan maksiat. Hatiku berbelah bagi. Memang sudah lama status kawan itu tercatat pada kami, namun status tersebut tak mungkin akan dinaikkan dengan sewenangnya. Aku tak mempunyai sekelumit pun perasaan padanya. Cinta itu anugerah namun aku punya calon sendiri untuk menjadi imamku. Imam yang dirahsiakan Allah untukku, dan aku yakin andai aku serahkan segala-galanya pada tuhan, pasti rencana yang baik di aturkan untukku. Aku bertekad tidak akan terpengaruh dengan cinta sementara ini. Allah berfirman dalam satu hadis qudsi yang bermaksud, ’meninggalkan dosa itu lebih mudah bagimu daripada merasai kepanasan azb neraka.’
BAB 6 : AMANAH ALLAH
“Kak aisyah!”,panggil junior asrama ku. Terperanjat aku dibuatnya, manakan tidak, otak bercelaru memikirkan sesuatu.
“Ooh nisa, dah makan?”
“Dah, baru aje keluar dari dewan makan. Mak long dah tutup dewan.”
“Laa, dah tutup ke? Awal nyer. Makanan dah habis ke?”
“Eh akak ni. Awal apa nye sekarang ni. Kan mak long biasanya tutup dewan makan pukul 3.30. ni dah pukul 3.45.”
Aku mengerling jam di tangan nisa. Ternyata memang aku dalam keadaan separuh sedar. Masalah tadi sedikit sebanyak memang mengganggu fikiranku.
“Tak pe la akak. Nisa pergi dulu ye. Ada usrah pengawas pukul 4 nanti.”
“Oo,ok ok.. jaga diri.”
Memang rajin budak ni. Ramai yang memuji disiplin yang terpamer padanya sejak awal melangkah ke shams. Sesuai dengan namanya, Khairunnisa (sebaik baik wanita). Sangat menjaga amanah yang dipertanggungjawabkan. Pernah sekali aku bertanya, ’tak letih ke asyik ada usrah je?’ kagum aku dengan jawapan nya yang padat dengan peringatan berguna untuk ku. ‘bukan tak letih akak. Tapi ini amanah saya. Mulanya memang saya berniat menolak jawatan ni, tapi disebabkan pucuk kepimpinan atas memohon supaya saya terima, saya terima kerana Allah. 

Pada zaman Sayidina Umar dulu, beliau sendiri dirasuk kebimbangan kalau-kalau beliau dilantik menggantikan Khalifah Sulaiman. Namun disebabkan Umar memang terlalu layak memegang jawatan tersebut, tampuk kepimpinan segera diserahkan kepada beliau. Pada awal pelantikannya sebagai khalifah, banyak perkara yang mengagumkan telah dilakukan. Hebatnya peribadi Umar, beliau tidak menaiki kenderaan rasmi kerajaan, tidak menggunakan pelita kerajaan dalam urusan peribadi, malah mendermakan banyak kepentingan dan milik peribadi pada kerajaan. Jika seorang khalifah semulia itu memohon supaya dia tidak dicalonkan, siapa saya untuk memikul amanah seberat ini. Kerana itu sabda Nabi,
*jangan kamu minta jawatan. Jika kamu minta, lalu diberikan kepadamu, pasti kamu akan diwakilkan padamu (tanpa mendapat bantuan daripada Allah). Dan jika kamu tidak meminta dan diberikan padamu, pasti kamu akan mendapat pertolongan daripada Allah.*”
Lidahku kelu dengan penerangannya. Ternyata inilah permata shams yang akan bersinar kelak. Keperibadiannya di sanjung tinggi walaupun dia agak pendiam orangnya. Aku sendiri pun mengaguminya walaupun umurku lebih tua darinya.

BAB 7 : ALHAMDULILLAH
Ku rebahkan badan ke atas katil dengan lemah. Perut bergendang seolah-olah meminta sesuatu. Segera aku mandi untuk bersiap ke surau bagi menunaikan solat asar berjemaah.
Allahhuakbar allahhuakbar!
Ya allah, aku perlu bergegas ni. Kan tak fasal-fasal dapat ‘surat saman’. Beginilah tarbiyah di shams mengajar kami solat berjemaah. Kalimah ‘surat saman’ sangat menggerunkan hati pelajar asrama. Mana tidaknya, kalau dah banyak sangat surat tu, dibuang asrama la nampaknya.
Selesai berjemaah bersama, ku panjangkan rintihanku pada Ilahi,“Ya allah, Kau Maha Mengetahui keadaan aku sekarang sangat lapar. Berilah dari rezekiMu untukku. Sesungguhnya tiada kenyang untukku tanpa rezekiMu.”
Suatu hari ketika rasulullah telah dikunjungi oleh malaikat Jibrail, membawa tawaran daripada Allah untuk menukarkan semua bukit-bukit batu di sekitar Mekah menjadi bukit emas. Rasulullah ketika mendengar tawaran itu menjelaskan sikapnya kepada Malaikat Jibrail itu melalui doanya yang bermaksud,
*“Tidak wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku lebih suka dalam hidupku berkeadaan lapar sehari dan kenyang sehari, kerana ketika waktu lapar dapatlah aku bertadharruk (merintih merayu) terhadapMu ya Allah, dan apabila aku dalam keadaan kenyang maka dapatlah aku mensyukuri nikmatMu ya Allah.”*
“Kepada semua pelajar shams, Insya allah kita akan sama-sama membaca mathurat. Minta semua pelajar berada dalam satu halaqah.”
Aktiviti selepas waktu asar memang diringkaskan, contohnya bacaan mathurat, tazkirah, ataupun bacaan quran tanda menghormati hak asasi pelajar. Walaupun peraturan asrama sangat tegas, namun toleransi untuk kami masih ada.
“Lewat pula ketua pengawas kita hari ni. Apa kes?”
Aku memandang ke arah yang ditunjukkan sahabatku, amalina. “Mesti sengaja datang lambat. Nak rest lebih kat hostel”bentak amalina sambil matanya mengerling tanda perli. Lantas berdiri seorang sahabatku mengusap belakangnya. “Kamu sedang buruk sangka padanya. Mungkin dia ada kerja yang perlu disiapkan. Siapa tahu? Daripada kamu buruk sangka padanya, lebih baik kamu pergi bercakap dengan akak tu. Mana tahu kamu akan dapat penjelasannya.”

Aku mengiyakan tanda menyokong kata fatimah. Lagi pula, pemimpin kami itu bukan selalu lewat dalam beribadah padaNya. Kenapa dengan satu kesalahannya, harus dibesarkan?
Selepas bacaan mathurat,aku menyambung bacaan quran untuk memenuhi waktu lapang sebelum makan petang. Sesetengah pelajar turun ke padang untuk riadah bersama ahli dorm masing-masing. Biasanya, kami di bahagikan turn untuk turun padang. Peraturan sebegini tidak terlalu membebankan dan aku yakin jika dikekalkan, pasti akan membuahkan hasil. Buktinya kini, walaupun pada mula-mula peraturan ini dikeluarkan, ramai yang angkat muka tanda protes, namun kini lebih ramai yang melibatkan diri untuk sama-sama bermain. Tanpa disedari, sunnah Rasulullah dapat dihidupkan. Mukmin yang kuat lebih disukai allah berbanding mukmin yang lemah.
Aku menuju ke arah Kak Nadia selepas selesai membaca quran dan menghafaz sedikit ayat. Sudah lama rasanya tidak menyapa pemimpin serba boleh itu.
“As..”
Belum sempat aku memberi salam padanya, terdiam seketika aku mendengar luahannya pada Sang Pencipta. Rupanya dia masih belum selesai berdoa.
“Ya Allah, berikan kekuatan untuk ku memikul amanah ini. Jangan kau biarkan aku sendiri dalam perjalanan ini. Kau Maha Mengetahui betapa beratnya amanah untuk menjaga biah solehah di bumi shams. TanpaMu, tiada upaya untukku pikul amanah ini. Amin.”
“Amin.Alhamdulillah”,ku aminkan doanya bersama.
“Ouh, bila kamu kat sini? Dah lama? Kenapa ucap alhamdulillah?”
“Maaf, tadi saya datang nak menyapa. Tapi rupanya akak belum selesai berdoa, saya terdengar doa akak. Alhamdulillah, kami serahkan jawatan pada akak. Memang akak pemimpin yang layak.”
Sistem undian dari pelajar shams akan dilaksanakan apabila ingin memilih pemerintahan yang baru. Bersifat demokrasi dan lebih adil. Pilihan raya untuk memilih calon-calon yang sesuai dilaksanakan secara besar-besaran dan calon yang dipertandingkan akan memberi ucapan untuk meyakinkan pengundi. Manifesto yang dilakar oleh calon-calon yang bertanding akan ditampal di kawasan sekolah sebelum hari mengundi.
“Emm, akak hanya laksanakan amanah.”
Cukup ringkas jawapan nya, namun aku tahu, di sebalik jawapan itu, tersimpul satu tanggungjawab yang berat untuk di pikul.

BAB 8 : PERSAHABATAN UMPAMA UNTAIAN TASBIH
6.00 petang.. alhamdulillah, tibanya waktu perut diisi. Kaki melangkah pantas menuju ke dewan makan bersama dua sahabat karib, Amalina dan Fatimah. Belum sempat kaki berpijak pada lantai dewan makan, ada seseorang memanggil kami dari sudut asrama.
Akak….akak..”
Pantas kami berpaling dan memerhatikan seorang junior bergegas menuju ke arah kami dalam keadaan tercungap-cungap.
“Kak Tirah jatuh kat depan blok. Dia tergelincir, mulutnya berdarah. Terkena batu bata.”
Subhanallah. Kami berlari menuju ke kawasan sekolah. Niat untuk menikmati rezeki Ilahi tiada lagi, terbayang di minda keadaan sahabat kami. Mana mungkin hati tidak berdegup kencang sebelum dapat melihatnya. Dia lah sahabat kami yang banyak membantu dalam bidang pelajaran. Pernah aku gagal dalam ujian matematik tambahan, katanya, “Allah Maha Pemurah. Banyakan berdoa padanya. Mungkin ini ujian dari Tuhan untuk menguatkan anti. Allah takkan menguji hambaNya melebihi kemampuan kita. Dan ingat, Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sebelum mereka mengubahnya sendiri. Teruskan berusaha, jangan tunggu kejayaan datang bergolek. Tiada kejayaan semanis madu tanpa pengorbanan sepahit hempedu”.kata-kata itu memberikan semangat padaku hingga aku berjaya mendapat B dalam peperiksaan seterusnya.
“Ya Allah Syahira, macam mana boleh jadi ni?”,tanyaku pada Syahira,juga sahabat rapatku yang sudah berada di situ.
“Ana tak tahu. Ana baru sampai.”
Kulihat Amalina kaku di samping Fatimah. Manakan tidak, mulut sahabatku itu berlumuran darah dan mukanya pucat. Dia sudah tidak sedarkan diri. Air mata mengalir tanpa mampu ditahan lagi. Benarlah jelas Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, orang islam yang tidak berasa tersentuh hatinya apabila melihat saudara seagamanya dizalimi dan ditindas, sebenarnya mereka itu tidak mempunyai hati.
Kami sama-sama mengangkatnya menuju ke asrama sambil Syahira memaklumkan berita ini kepada warden. Agak lelah rasanya mengangkat sahabat yang lebih kurang 50kg beratnya, namun disebabkan tali ukhuwah yang terbina lebih kuat dari kudrat kami, misi berjaya. Athirah di hantar ke klinik ditemani warden dan kapten asrama. Mujurlah dia selamat. Walaupun aku dapat lihat beberapa jahitan di bibirnya, namun dia masih selamat.

BAB 9 : UKHUWAH ITU INDAH
Menjadi kebiasaan kami,selepas bacaan surah al-mulk jam 11 malam, pasti akan diadakan sedikit tazkirah ringkas. Dalam halaqah mulia yang dinaungi para malaikat,kami sama-sama memperingati antara satu sama lain. Walaupun hanya dengan sepotong ayat ringkas, namun ia sangat berguna buat kami sama ada untuk masa kini atau akan datang. Jelas sabda Nabi junjungan :
*sampaikan dariku walaupun hanya dengan sepotong ayat.*
Dijadikan manusia ini sentiasa lupa, dan dengan majlis tazkirah ini lah, segala ilmu yang makin “pupus” dari dada manusia akan kembali hidup. Terkenang aku satu kisah yang di bawa oleh ketua dorm kami, tentang peribadi Rasulullah s.a.w. “adik-adik, sebagaimana kita tahu Nabi telah lama meninggalkan kita, namun kenapa hingga sekarang kita masih boleh bernafas dalam nikmat islam? Kami dibiarkan tertanya-tanya dengan soalan tersebut beberapa minit, namun halaqah membisu dengan jawapan seorang teman, katanya “kerana kesabaran Nabi”. Mukanya berubah seakan-akan menahan sebak di dada. “Ajaran islam di bawa dan tersebar hingga ke hari ini kerana kesabaran nabi menempuh segala-galanya demi islam. Sewaktu Rasulullah berdakwah di Thaif,baginda dilempar dengan batu dan najis.namun baginda tetap senyum dan bersabar.lalu Jibrail turun dan bertanyakan kepada baginda, “bukit yang mana engkau mahu aku lemparkan kepada mereka ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab,”tidak mengapa ya Jibrail, sesungguhnya mereka masih belum mengerti.” Jibrail berkata lagi,”tetapi mereka menghinamu ya Rasulullah.” Baginda menjawab,”tidak mengapa, jika mereka tidak mahu beriman, mungkin anak-anak mereka akan beriman.”benar kata nabi, lihat sahaja Abu Jahal, musuh no.1 nabi,siapa anaknya?Ikrimah ibn Abu Jahal, seorang islam malah perawi hadis.Subhanallah, hebatnya pekerti pesuruh Allah”,temanku mengakhiri ceritanya sambil teresak-esak.Siapa sangka halaqah yang pada mulanya tenang menjadi sebuah halaqah ukhuwah yang cukup indah. Masih segar dalam ingatan bagaimana cara penyampaian tazkirah itu cukup menyentuh hati yang sudah lama ingin mabuk cinta dengan kekasih Allah.. itulah istimewanya tazkirah. Di samping saling memperingati sesama sendiri, ukhuwah yang terjalin dapat dieratkan dengan ikatan yang lebih kuat.

BAB 10 : TAHAJUD SEORANG HAMBA
Malam itu, tepat jam 4.30 pagi, kami dikejutkan dengan satu pengumuman dari pondok pengawal.
“Kepada semua penghuni aspura dan aspuri, kalian diwajibkan turun ke surau sekarang juga untuk qiamullail bersama-sama.”
Memang sudah menjadi satu kebiasaan, beginilah rutin kami pada hari Jumaat. Qiamullail yang diimamkan oleh beberapa orang ‘imam muda’ shams jelas memberikan banyak istifadah buat kami. Walaupun kadang-kadang solat sambil mata terpejam, namun tiada yang membantah.
Qiamullail berakhir lebih kurang jam 5.30 pagi dan kami diberikan rehat lebih kurang 30 minit sebelum masuk waktu subuh. Ramai yang menggunakan  waktu itu untuk menyambung bacaan quran, namun ramai juga yang mengambil peluang keemasan ini untuk tidur sebentar.
Subuh Jumaat kami adalah subuh yang paling indah buatku kerana disertai dengan sujud sajadah, dan ada kalanya ditambah pula dengan qunut nazilah. Qunut nazilah yang biasanya dibaca oleh seorang banin yang aku cukup kenal, haiqal sangat menyentuh jiwa. Nadanya cukup sayu. Selepas selesai solat, aktiviti untuk menaikkan jihad dalam diri delima shams. Dalam halaqah yang mulia, sambil berpegangan tangan, kami sama-sama melaungkan
…………..ALLAH TUHAN KAMI. ALLAH MATLAMAT KAMI, RASUL IKUTAN KAMI, AL QURAN PANDUAN KAMI……….

BAB 11: REZEKINYA
Alhamdulillah, akhirnya dapat aku merasai rezeki dari Sang Pencipta. Setelah dua kali gagal, kali ini allah berikan aku kemenangan. Aku berjaya makan dengan izinnya. Terkenang aku satu hadis qudsi dalam kitab imam al-ghazali:al Mawa’iz fil Ahadis al-Qudsiah, firman Allah : “Wahai anak Adam, tidak ketinggalan suatu hari pun melainkan datang daripadaKu rezeki untukmu, tetapi pada malam harinya Aku didatangi oleh malaikat mempersembahkan amalan kejahatan daripadamu. Kamu memakan rezekiKu kemudian kamu membalasinya dengan melakukan kederhakaan terhadapKu.” jauhilah aku dari melakukan kederhakaan padaMu ya allah.
Jam 8pagi, semua penghuni aspuri akan sama-sama beriadah. Jika riadah petang kami dibahagikan turn untuk turun padang, kali ini semua diwajibkan berkumpul. Agak indah bila semua dihimpunkan bersama.
BAB 12 : IMAMAH
Kebiasaannya, solat zuhur diimamkan oleh banin, namun pada hari Jumaat, memandangkan semua banin ke masjid, solat zuhur diimamkan oleh banat. Selesai solat zuhur, satu tazkirah ringkas diadakan diiringi dengan halaqah doa wahdah. Dan sebelum kami dibenarkan pulang ke asrama untuk melakukan aktiviti sendiri, halaqah diakhiri dengan aktiviti bersalaman. Ukhuwah lebih erat dapat dirasai.
Belum sempat ku selak helaian seterusnya, ada sesuatu berbunyi dari bawah bantal.

BAB 13 : DIA IMAMKU YANG DIRAHSIAKAN ALLAH
    “FOR THE REST OF MY LIFE.. I…..”
Mana pulak handphone ni..bentakku dalam hati.
“Assalamualaikum.”
“Waalaikummussalam, Aisyah. Tak online ke? Buka lah facebook. Ada berita menarik”
“Belum buka lagi. Nanti Aisyah buka ya. Baca diari.”
“oo..buka la yer.ok, jaga diri”
Apa pula berita menarik ni. Aku bergegas ke meja untuk melihat apa berita menarik yang diberitahu’nya’. Sebelum ‘log in’ facebook, aku menjelajah dulu ke blog mujahid islam. Ada santapan baru untuk sidang pembaca nampaknya. Ku lihat tertera kalimah shams di situ.

Andaiku diberi peluang untuk berbicara,
Inginku katakan pada seluruh permata shams,
Jagalah biah solehah yang dahulunya cukup terjaga,
Jangan cuba melanggar hukum Allah,
Jangan mencari jalan yang salah,
Biar hidup dikeji,
Jangan allah membenci,
Jagalah islam sebaiknya,
Jangan mengaku kalah pada penentang islam,
Hatiku syukur bila kalian gugur di medan perang,
Namun hatiku syahdu bila kalian gugur sebelum berperang.
Masya allah, hebatnya dia. Aku segera mendaftar masuk ke facebook pula untuk melihat berita menarik yang diberitahunya, yang juga pemilik kepada blog mujahid islam.


Email : Aisyah_haiqal @yahoo.com    
Password : shams


LOG IN


SMKA SHEIKH ABDUL MALEK
                 Sila share..moga ada manfaatnya.


Assalamualaikum ikhwan wa akhowat SHAMS....

Bagi menyertai pertandingan ini,anda diminta menghasilkan satu karya anda sendiri mengenai pengalaman serta biah solehah yang anda lalui sepanjang anda bergelar Shamsians.Terpulang kepada anda bagaimana cara penceritaan anda,gunakan kreativiti yang anda miliki.InsyaAllah,para pemenang akan menerima Hadiah yang istimewa daripada LPDS.

Syarat2 penyertaan :
~Terbuka kepada semua Shamsians (pelajar serta ex-student)
~Tarikh penyertaan bermula pada 7 Februari hingga 7 Mac 2012
~Karya tersebut hendaklah dihantar ke mujahidilmu2012@gmail.com

*_* memberi pendedahan kepada pelajar2 SHAMS tentang tatacara Islam yang seharusnya diamalkan agar biah solehah di bumi SHAMS sentiasa utuh...
Okey....Selamat Mencuba,
cuba jangan tak cuba...^__^
By: fatin

Like: 876 like
Comment:
 Haiqal: moga biah solehah akan terus menyinar di shams.

Subhanallah.. betapa Engkau mengetahui hati ini sedang merindu suasana islam dan biah solehah di sini.. akhirnya Kau berikan aku wasilah untuk meluahkan kerinduan ini. Ku tatap dengan linangan air mata membasahi pipi.
Ternyata “dia” lebih pantas dariku. Dengan hati yang sarat dengan kegembiraan, aku segera menambahkan comment.

 Aisyah: Insya allah. Semoga dengan adanya pertandingan seperti ini, mampu memberikan peluang kepada insan yang rindukan biah solehah di shams untuk berkongsi rasa.
Satu mesej diterima.
Menarik tak?Boleh la hantar luahan hati yang aisyah tulis dalam diari tu. Jangan lupa masukkan cerita tentang kita. J
Segera ku balas : insya allah. J  Moga-moga dapatlah sedikit sebanyak pengalaman ini membantu meningkatkan biah solehah di shams.
SEND TO..
 -ABANG
Dia memang lebih pantas dariku. Sejak di bangku sekolah lagi. Manakan tidak, siapa tidak kenal, Muhammad Firdaus Haiqal,mpp (majlis perwakilan pelajar
) lah katakan. Aku banyak bekerjasama dengannya sewaktu di sekolah dulu, memang hasrat untuk menjadikan dia “imamku” ada, namun ku serahkan segala-galanya pada ilahi. Cinta itu fitrah, namun jika disalurkan pada jalan yang salah, akan menimbulkan fitnah. Masih aku ingat katanya sewaktu melawat shams selepas sekian lama bergelar ‘ex-student’. Katanya “di sekolah ini, pernah abang terpikat pada seorang Muslimah yang sangat menjaga pergaulannya.”Aku terdiam mendengar luahan ikhlas itu.sambungnya lagi,”abang suka dia sejak awal bekerjasama dalam urusan majlis sambutan maulidurrasul. Tapi abang tak lah ajak “couple”. Bagi abang, kalau dah ‘couple’ ni, tak indah lah, awal-awal dah langgar hukum Allah, macam mana nak bahagia? Abang perhatikan dia dari jauh, dia cukup menjaga agama. Abang sangat berharap dapat memperisterikan dia dan….”,
“Dan?”
“Dan kini Allah serahkan dia sebagai amanah abang. Dialah aisyah”.
Aku tersenyum waktu itu. Rupanya cinta yang dilandaskan atas landasan keimanan memang tidak sia-sia.
Alhamdulillah, pergaulan yang dijaga, dengan tarbiyah yang sempurna di shams, penyerahan segala-galanya pada ilahi, akhirnya benar, DIA IMAMKU..

RUJUKAN
1. U-TURN KE JALAN LURUS (ZUL RAMLI M.RAZALI)
2. KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH (IBNU RIJAL)
3. TAQWA (TUAN GURU DATO’ NIK ABDUL AZIZ NIK MAT)
4. DUA TOKOH UNIK DI DUA ZAMAN (WAN JI WAN HUSSIN)
5. LALUAN KE SYURGA (ABDUL FATAH ZAKARIA)
6. 82 WANITA IDOLA SEPANJANG ZAMAN RASULULLAH       S.A.W (DR.MUHAMMAD AL-QAISY)
7. PENGALAMAN DI SHAMS

Sunday, December 23, 2012

untuk dia, hey.

assalamualaikum.

entry ini adalah payback ( klik sana ) untuk awak yang sanggup meredah hujan lebat daerah seberang takir mencari saya yang sesat sementara.
dan entry ini juga adalah khusus untuk awak yang bertungkus lumus(?) beratur demi mendapatkan nasi kukus dan cendol. ahah. terimalah :P


masa firstime jumpa, awak sombong dengan saya. tapi hati saya cakap awak malu.eh, atau saya yang malu haa? tapi saya paling ingat satu benda. masa tu nak keluar outing, saya slumber ayam itik pakai sandal adidas purple putih kecintaan, dan awak, berkasut tutup rapat.skema :P. awak cakap " eh awak,mane boleh pakai sandal, nanti pak guard tahan tak kasi kita kelua tau" pastu saya nganga. heh. dahla blok agak jauh time tu, and bilik pun boleh tahan tinggi.

and oleh kerana time tu kita ada kat blok awak,awak pun ajak saya pegi bilik awak, and saya pinjam kasut awak pegi outing time tu. awak ingat lagi? mesti awak lupa kan.tapi saya ingat lagi.

awak ingat lagi tak masa firstime kita berbeskal sama sama, dengan fatin, dengan najaa, dengan zati. awak ingat lagi tak awak asyik buat lawak, tapi saya segan nak gelak,sebab baru kenal. saya senyum je. pastu pastu awak ambik gamba syok sendiri. konon termenung. awak ingat lagi? hee. saya still ingat.

awak ingat lagi tak time makan kat cafe, awak takut tengok kepala ikan keli. and saya pulak selalu letak kepala ikan keli saja mengadap awak time makan. awak pun asyik suruh pusingkan kepala ikan tu. kalau tak, awak patahkan,awak buang. awak ingat lagi? 


wah. banyak memori kat matrik pahang tu walau sekejap je singgah. oh, awak. apa kata nanti kita reunion kat cafe matrik tu je nak? bawak anak and hasben sekali. kan kan? bijak nya idea. eh.

tadi jumpa awak, tengok awak dah makin tembam :P
tadi jumpa awak, eh eh, tiba tiba saya makin tinggi dari awak. unbelievable :P

awak payungkan saya meredah hujan tadi. and tiba tiba saya rasa sweet sangat kalau awak tiba tiba bertukar jadi imam muda asyraf. hee.

masuk bilik awak, tengok meja study awak, wahh.. memang terserlah fanatik biru kat situ. fail awak biru, pencil box biru, note kat wall pun biru. nasib baik takde bendera yang satu tu je. kalau tak memang saya hilang mood lah :P

awak kenalkan saya dengan aishah,.peramah orangnya. and rogayah,warga johor yang sangat lembut bahasa dia. sorang lagi kalau tak silap yunie eh awak? maaf. saya tak ingat ^^''

dah lama kita tak jumpa kan? entah bila pulak boleh jumpa. 

and the best things pada awak yang buat saya rasa bahagia, awak dah jadi muslimah yang Allah muliakan , amin.inshaAllah. 
kaki awak yang comel dah bertambah lagi comel di cover stokin hitam tulus cop mydin mall.kan?
and lengan awak yang indah dah makin indah dicover rapi si armguard yang sangat bertanggungjawab menjaga aurat.
tshirt awak dah makin labuh. awak, saya tak mimpi kan?
sukanya tengok awak tadi. bahagianya pandang awak tadi. tak puas pandang. bukan sebab awak cantik ye, jangan perasan :P


haa, lagi satu, tadi saya learn something dari awak. nak tahu apa?
that is, iman dan hidayah tu bukan milik manusia. entah, saya rasa awak berjaya mentarbiyyah hati saya hari ni. iman tu tak tetap. sentiasa turun naik.

ada masa iman naik, kita rasa kuat.
dan ada masa iman turun, kita rasa give up.
sebab tu lah kita perlukan teman yang terbaik untuk jadi 'alarm' tiap kali kita lupa. amacam? kamu dah ada ke teman dunia akhirat yang macam tu? 





Saturday, December 22, 2012

perasan sempurna

bertuahnya mereka.
yang tidak punya nikmat penglihatan.
kerana di akhirat kelak tiada dosa yang akan si mata bongkarkan di hadapan Allah.
lalu si celik berkata, alangkah ruginya mereka. tidak dapat menikmati indahnya awan.
siapa yang buta? kita atau mereka?
kita menghakimi mereka, mengatakan mereka buta. padahal kita tak sedar yang kita cuma melihat terang tanpa cahaya Illah. celik hanya kerana fitrah. bukan kerana Allah

pernah tak kat cafe atau mana mana tempat, terlihat perkara mungkar. perkara maksiat.
tapi hati tak merasa apa. pernah?
ya. saya pernah. saya sangkakan saya menegur dengan hati. tapi sebenarnya,
saya cuma menambah kerasnya hati.
saya leka membetulkan diri,
padahal saya sendiri tak sedar yang saya lalai mempersiapkan amalan.
saya sibuk berharapkan si soleh,
padahal saya cuma memperbodohkan diri sendiri dengan cinta yang konon nya islamic. heh.

sudah. saya tidak mahu bermimpi lagi.
saya tidak mahu gagal membela diri untuk tidak berada di kandang pesalah di hadapan Allah nanti. saya mahu menerima amalan dengan tangan kanan. sangat mahu.


"bunga cinta telah pun mekar di kala musim semi,

lalu ku petik dan ku semaikan di dalam lubuk hati,

agar ia terus setia menebar haruman dan mewangi,

menghidupkan kembali hati si penghuni Taman Ilahi"



jangan sangka, bila kita dikelilingi kawan kawan yang baik, kita turut menjadi baik. tidak.
kawan yang baik cuma wasilah kita untuk menjadi lebih baik.
iman itukan tidak dapat diwarisi.
ya. mereka bertudung labuh, berserban bagai.
tapi jangan sangka mereka sempurna.

kalau awak mencari yang sempurna, memang beghat nanang la.
dan kalau awak mencari silap orang, lagi double triple beghat nanang.

sebelum awak menjadi hakim untuk orang lain, hakimilah diri awak sendiri.
perjalanan untuk jadi mukmin yang soleh dan muslih memang payah.
kalau tak kena ribut petir, pasti ada ribut pasir.
sakit tu tak payah cakaplah.
kadang fitnah pun dah jadi sebati.

sebab apa banyak sangat ujian nak tolong agama Allah ni? nak give up? silakan.
tapi awak akan rugi berkali lipat. sanggup ke?










Tuesday, December 18, 2012

fatwa hati


dan,bila kita rasa serba salah dalam sesuatu, padahal kita dah yakin dengan sesuatu hukum. sebagai contoh, kita dah beriman yang sememangnya akan ada saatnya Nabi Isa turun ke bumi,that is hari kiamat nanti. tapi tiba tiba ada orang cakap, ahh. takkanlah kot Nabi Isa yang dah zaman berkurun dulu nak turun balik ke bumi. kau tak payah percayalah hari kiamat tu. and untuk orang yang memang beriman dengan perkara tu, pasti dia akan menidakkan hujah si fulan tu. dan tapi jugak, untuk orang yang hatinya cepat goyah bagaimana?

"semua girls wajib masuk koir untuk majlis konvokesyen tu..ni arahan dari encik ahmadinejad. tak boleh bantah -bantah!" lantang khairil bersuara. baginya ini adalah satu arahan. no excuse.

"taknak masuk......" anis mengeluh. tangan nya menongkat dagu. tak terbayang di kepalanya menari bagai untuk koir tu .

dan memang syarat, koir nnati akan ada tarian tarian simple such as, goyangkan bahu, lembik lembik kan badan.ahah.

"wani, awak memang nak masuk ke,alahai..saya taknak join boleh tak.rasa macam tak sanggup je nak menari bagai kat atas tu ."anis menegur wani yang dari tadi diam mencoret buku notanya. itulah wani.tenang. suka melayan perasaan sendiri. diam dan kadang kalut jugak.

"hmm. ni arahan , nak ke taknak.kita tetap kena ikut."wani senyum
and bila bercakap dengan biro disiplin, tu lah kesimpulannya.susah nak goyah dan sangat stick dengan peraturan. anis mengeluh panjang.

"ada tak sape sape nak masuk kompang untuk konvo nanti? kami nak 5 girls."anis angkat kepala. oh, budak kelab kompang.

tapi..,eh? kompang! ahah!!

"hanim , alya ! jom join kompang nak? boleh lari dari koir. nak tak?" anis laju bersuara.hanim angkat muka. alya senyum.

"Jom! "kata hanim dan alya serentak

..........................................................................................
"kelip mata sikit. lagi 2 minggu nak konvo. latihan dahla kurang. kita dahla tak tau hape pasal kompang ni awak. macane ni kak iffah?"alya bersuara.nasi di depan dipandang sekali. iffah angkat muka.senyum.
"jom! petang ni berlatih. bagitau kat ketua kompang .petang ni pukul 5.30, kat foye academic. okay?"
"orait kak iffah. masyi on je" masyi semangat. yang lain angguk.
"haa! bawak kompang. jangan ada yang lupa pulak. tanpa kompang, tak main lah kita.dah,jom. break dah habis. " anis sengih. sisa nasi diangkat. bangun.


2 hari sebelum konvokesyen.

"dress code untuk kompang nanti, baju kurung, and baju melayu. tapi kau tak payah risau. sebab yang tu sponsor. so memang dah ada. just kau carik tudung la.warna apa aku tak tahu.bincang balik dengan puan. and tudung tie in. masuk dalam,ada soalan? kalau takde dismiss.esok.pukul 7.30 depan dewan Abu Bakar,.sharp! "harris, ketua kompang dengan mood hakim bertubi tubi jatuhkan hukum.

anis nganga. amboi kau! bukan main lagi cakap.ahh! tie in tudung? no way!. heh. 

dan pagi tu, habis je rehearsal kompang, anis laju melangkah ke bilik pensyarah. puan marziana. misi menyelamatkan maruah diri dan agama mesti diteruskan.

mereka tunduk, diam. anis pandang kak iffah.kak iffah senyum. anis pandang alya, alya tunjukkan jari menghala ke arah hanim. hanim pantas buat buat tak perasan. masyi? sengih.

hasbunallahu wani'mal wakiil. dan Allah lah sebaik baik tempat berharap.

"begini puan..kami "
"waalaikumussalam warahmatullah. ya, ada apa datang jumpa saya?" pn marziana angkat kening.

anis sengih. alahai puan. dahla heart beat aku ni tengah 150 bpm.adehh, pasal aku rasa macam bau kentang hangus kena goreng nih.
"assalamualaikum puan, begini. kami dapat info dari Harris yang tudung kena tie in ke dalam. Puan, kami pin kan butterfly lagi elok saya rasa.sebab baju kurung tak nampak lawa pakai tudung masuk ke dalam puan "sekali lafaz . anis telan air liur.

"hmm.okay. well, saya tengok dulu hari first nanti camane, kalau okay, continue untuk 4 hari. tapi, saya taknak tudung labuh ye. kalau nampak selekeh , nanti pihak Jabatan mengata. nama saya pulak yang naik." pn marziana bagi kata putus.

mereka berlima sengih sampai ke pipi. masing masing mngucap syukur. yeah! buktikan. agama Islam ni agama yang fleksibel. and sentiasa mudah, tidak menyusahkan.tudung bidang 50 kan ada. as long as cover the aurah, so, no worries.


hari kedua majlis konvokesyen Kolej Taman Syurga.

"wahh..letih nya.kita berlatih bukan main lagi. last last main kompang tu tak sampai 5 minit dah habis. heh" masyi meneguk rakus air mineral di tangan. 

"jangan lupa pulak meeting AJK kelab Dakwah malam ni  masyi. ingatkan kat semua. after isya' kat surau Hidayah ye" anis bangun. ditarik tuala malas ke bilik air. 

................................................................................................

"ana harap antara kita sesama ahli jemaah ni, tak ada lagi misunderstood atau ape saja yang boleh mengoyahkan paksi dakwah kita kat kolej ni. kita hanya berapa kerat cuma kat kolej ni, jadi jangan sampai yang sedikit ni meruntuhkan biah islam kat kolej ni.ana harap entum faham maksud ana"

"jadi, kita tutup majlis dengan Al asr dan tasbih kaffarah.Bismillah.."

"anis,ana nak cakap dengan enti sekejap."
oh. anis yang sedang sibuk mengemas barang terkejut . lambat lambat dia mengangguk.

"sebenarnya ana tak tahu nak sampaikan macane, tapi, ana rasa ana perlu bagitau entum." muzammil batuk. melegakan rasa hati yang entah kenapa tiba tiba berdegup laju.
" sebenanya, ada sahabat ana yang complain kat ana, kenapa ada sebahagian muslimah join kompang, sedangkan kompang dalam Islam, muslimat haram main. ana pun dah cari kat itenet, dan tanya beberapa orang tentang hal ini, dan semua cakap haram"

hah! anis jatuh rahang. apeke haram eh pompuan main kompang ?? apakah?
.................................................................................................


"anis. macane? nak go on ke stop nih?" alya yang sedang duduk mengadap laptop tiba tiba bersuara. anis senyum.

"alya, kalau awak tanya kita, kita go on. bagi kita, semua ni tak haram. and kita dah tanya ustaz kelas tajwid ,ustaz uzair. Ustaz cakap tak haram selagi kita tak langgar batas batas syariat. dan kita main pun tujuan semata mata nak jaga thiqah .and anis pun dah refer sorang sahabat anis yang belajar ulum hadith. and at least, kita try hard nak tunjukkan kat orang lain, yang islam tu mudah. tak sekat kebebasan kita dalam beramal. dan yang pasti, korang tak perasan ke kita bawak imej baru untuk kompang ni?" anis menghela nafas. terluah juga rasa hati yang tak mampu diluah kat depan muzammil tadi.

"maksud anis? kita bawak imej baru? imej ape?" kak iffah menyoal. hanim mendekat.
"hmm, semalam.. anis dapat satu mesej. sorang ikhwah pm anis kat facebook. anis pun tak kenal sape. dan dia cakap kita bawak imej baru kat kolej. before ni kan kompang manede pakai tudung labuh bagai. siap tudung masuk dalam , make up lagi. and kita? time orang nak make up kan kita, berapa batu kita lari? tak ingat ke?ada ke kita pakai lipstick?eye shadow bagai? . " anis tarik nafas.

"kak iffah, hanim, alya, dan masyi..anis tahu..korang mesti cuak nak teruskan. takut orang pandang serong. anis bagi korang peluang. tanya hati kita sediri.kalau rasa betul,teruskan. Nabi Muhammad pernah bersabda, mintak la fatwa dari hati kita. sebab perkara kebajikan tu ,bila je kita buat, kita rasa tenang.dan dosa tu pulak bila kita buat, hati kita rasa teragak agak dan bergetar pada hati. dan bagi anis. anis yakin pada hati anis. islam tu praktikal. islam tu mudah " anis senyum. diraih tangan kak iffah disisinya. moga bersama merasai secebis kekuatan untuk kuat menegakkan fatwa hati.

............................................................................................................

dari jauh, kelihatan seorang anis tekun di belakang surau menghafaz al Quran. matanya dipejam, mulutnya petah , dan quran dipeluk erat di dadanya. 


was finished at 10.30pm/dis 18