Monday, September 15, 2014

emergency department #2

Everyone is talking about emergency department,ipoh -.-‘
Keh, fine. Aku jealous. Kenapalah duduk sebulan je kat situ, why not satu sem?
Ohmyy, apa dah jadi dengan kepala aku exactly? Aku nak duduk lama-lama bukan sebab nak buat kerja pun kan kat situ? Be honest lah syahira, kenapa?

Okeh,nawaitu aku-dah-upside down -.-

senget
. . .

Currently aku tengah baca ‘ tenggelamnya kapal van der wijck-HAMKA’ . sebenarnya baru baca sikit, sebab walaupun aku start buku tu dulu berbanding buku-buku lain, buku buku lain dah terawal dulu khatam. Tahu kenapa? Sebab it is HAMKA, and you’ll understand why it takes too long to finish it. Bahasa dia sangat berbunga, sampaikan aku rasa macam terawang-awangan bila baca, lepastu a few minutes later,buku pulak baca aku. -.-

Aku suka, cuma fitrah aku. Bila it comes to sastera, it will takes some time untuk digest semua. Aku suka cara Zainuddin yang humble dalam cerita tu walau dia hebat. Zainuddin yang jatuh cinta, yang kemudian menyandarkan cinta dia pada Tuhan pemilik cinta, aku rasa Hayati sangat bertuah sebab dicintai lelaki yang hebat.

I wish I could have zainuddin. Not exactly him, but someone yang macam dia. Eh amboi, high taste benoww, tak sedar ke langit tu tinggi ke rendah? -.-“

. . .

“ cita-cita manusia tidak dapat melawan kehendak takdir”

Cita-cita aku memang sah-sah dah 360 degree terbalik compared dengan yang asal. Dari lawyer kepada medical assistant, sangat  rare Dia punya plan.

Tapi, walaupun at first aku sangat memberontak, sangat tak ikhlas tapi Alhamdulillah, I almost made it! Another 2 months left, moga Allah jadikan segala urusan mudah,amin.

Jadi MA takdelah teruk sangat bila kau dah jadi senior actually, ahah. Macam bajet je kan mentang kau dah senior, no bukan macam tu. Actually, bila dah masuk final year kau akan lebih tahu apa nak buat kalau kau rasa down. Aku ni, bila buat benda yang aku tak suka aku cepat down rasa nak give up. Sebagai contoh, jadi MA ni la. Aku selalu rasa down, sampai mak aku pun dah taktahu nak pujuk macane. Tapi, bila aku go through semua feeling yang buat aku half gila tu, Alhamdulillah. Mudah bila kita betul letak harapan pada Tuhan. Yang paling penting,bila kau lalui hard time kau kena ingat kenapa Allah buat kau lalui semua tu. Cari hikmah dia. Sebab, nothing happen for no reason, kecuali fall in love.

Pernah haritu, masa nak dapatkan sign local preceptor untuk cross dekat emergency department, encik zul suruh luahkan apa yang setiap orang dapat sepanjang satu bulan duduk kat emergency tu.

So, kawan aku pun ceritalah diorang belaja banyak benda, dari triage sampai minor OT dia cerita. Sampai ja giliran aku, aku diam. Haha. Aku actually malas nak ulang cerita sama dengan kawan –kawan aku. Diorang dah cerita pasal knowledge, so aku pun terlintas nak cerita pasal perasaan. Ewah, time tu jugak nganga encik zul bila aku cakap

“ sepanjang sebulan duduk sini,saya belajar macane nak bertahan melawan perasaan nak give up yang menggila asyik nak conquer perasaan saya” tettt.

Actually, aku cakap benda jujur. Aku sangat rasa kuat bila aku duduk situ. Aku rasa semangat nak bantu orang, aku nak buat everythings kerana Allah. Aku nak ubah niat aku dari cuma nak jadi MA kepada hamba kepada Tuhan. Nampak mudah, tapi bila buat mashaAllah, separuh pengsan.

Itulah hakikat hidup, kita tak tahu apa yang bakal Allah sajikan kat kita. Ruginya kalau kita dah separuh jalan, tapi berpatah balik. Discover the hikmah between everythings yang Allah hidangkan. At the end, you’ll find your true self. Yeah, life isn’t always be as what we wish it to be. tapi, cubalah enjoy setiap saat yang ada. selagi jantung masih berdegup menebar rindu kepada Tuhan, selagi itulah jangan mengalah dengan keadaan. keh, aku rasa dah fefeeling  jadi pakar motivasi nih. haha


Dah patbelas kali aku rasa aku repeat ayat sama. Haha. Keh, dah takde idea (: 

No comments:

Post a Comment