Wednesday, July 27, 2016

sejengkal-

sudah lama tidak merasa manisnya penat.
sudah lama tidak tersentuh pada indahnya syukur.

terkadang duduk sorang sorang, bila penat bekerja- terasa betapa beruntungnya aku masih hidup dan bernafas. Padahal, adakala detik dan saat aku lupa pada Tuhan yang Maha Mencipta.

semakin bertambah tua ni,perasaan semakin sensitif. 
dah memang sensitif, berganda ganda lagi sensitif.

tapi, sudah semakin kental. Tak lagi menangis entah apa apa. Sekarang, orang cakap maki hamun ke apa benda semua, aku sudah pandai pekakkan telinga. Kadang aku balas sepatah dua kata. Tapi itulah, aku dikatakan berubah pula.

ahh manusia.
dulu, kau juga yang minta aku kental.
sekarang, aku dikatakan berubah.

dulu, kau minta aku buka segenap hati dan perasaan.
kau minta aku jadi orang yang memberi sepenuh jiwa pada apa yang ada.
dan kini,
bila aku begini aku ditanya.
di mana aku yang dahulu.

kosong.
sungguh aku kosong.
ibarat sifar yang tiada bulatnya.

setiap kali merasa kosong, aku sudah jumpa apa yang aku mahu.
Tadabbur pada ayat ayat Allah-
seolah merasa indahnya nikmat Islam sedang aku hamba yang sering leka.

hari ini.
surah At-Takwir aku selak.
jantung laju seolah berlari.

surah yang bercerita hakikat Kiamat-sesuatu yang wajib kita imani. 
seram sejuk diri ini. Teringat dosa dosa. Sempat ke aku bertaubat? bagaimana akhir hidup aku?

ayat 1 hingga 14, Allah cerita bagaimana dasyatnya kiamat.
hingga tak tergambar kemusnahan.

ayat 1, mula mula ayat tu Allah dah sebut apabila matahari digulung-

matahari yang Maha panas Allah gulung? macamana tu? kalau Merapi meletus pun kampung sekitar tu habis hamcur, ni kan pula matahari Allah gulung!

Allah, tak tergambar dasyatnya!

lalu, aku jadi enggan fikirkan segala masalah.
seketika, perasaan benci dalam diri lesap.
yang bersisa hanyalah takut.

dan sungguh, yang paling aku takuti adalah diri aku sendiri.
takut satu masa , aku sendiri yang berpaling.

naudzubillah!
moga mati kita,
dalam husnul khotimah.

sebaik baik kematian.amin





No comments:

Post a Comment