Saturday, July 09, 2016

telefon tangan-

Phone aku terjatuh dalam toilet. 

Walaupun aku berjaya menyelamatkan handphone yang penuh kenangan itu dari lemas, aku tetap tidak berjaya membawa dia kembali hidup.

 Dan bermulalah aku hidup tanpa media social. 
Aku bangun sahur tanpa alarm.
Lepas sahur aku tak tidur, takut terlepas subuh dan kerja.
Dan aku berjaya menahan nafsu dari perkara yang sia-sia.

Tanpa handphone, banyak masa aku dihabiskan dengan alquran.
Tanpa handphone, waktu tidur aku menjadi awal, maka aku bangun sahur dengan bersemangat dan badan segar untuk bersujud kembali kepada Tuhan.

Sungguhlah, sebiji handphone itu menjadi racun kepada hati. Niat aku untuk mengumpul duit membeli iphone entah mahu diteruskan atau tidak.

dan kemudian, aku balik kampung, aku mengadu pada abang kesayangan aku. Sahur pagi itu, tiba tiba dia hulurkan kembali phone aku. 

aku termangu. Eh, phone aku dah sembuh! flawless. Macam tak pernah jatuh dalam lubang toilet lagaknya.

maka, aku kembali lagha.

sebelum tidur, scroll dulu instagram. tengok kedai kedai tudung lah. baju lah, instagram orang tu, orang ni. Tidur lambat. . Nasiblah duduk kampung, mak ada untuk kejutkan sahur. 

teruk.

lalu, di sepuluh akhir ramadhan, aku lupakan handphone. Cuba mengehadkan diri dari memegang handphone.

aku mahu kejar ganjaran dari Tuhan. Bukan selalu. Setahun cuma sekali.

alhamdulillah, aku lepas dari nafsu walaupun ada masanya aku gagal jua

aidilfitri menjelma. perangai lama kembali. 

dan entah macammana, firrah dina anak saudara aku campakkan handphone aku dalam air sirap.

rosak lagi sekali..

abang aku tak lagi dapat selamatkan phone aku.

kata abang, kena repair kedai ni, baik beli baru.

farewell to my pretty dongyi-handphone kesayangan. Susah senang aku ppw dia lah yang selalu ada, menjadi tempat aku melepaskan rasa serabut dan hiruk pikuk alam.

lahai. 

semoga menjadi pengajaran untuk aku, untuk tidak lagha dengan handphone lagi.

toilet sudah sirap pun sudah.
maka yang tinggal hanyalah seruan bertaubatlah.

jangan sampai dunia pegang hati engkau.
itu baru handphone yang Allah ambik, kalau Allah ambik nyawa? 

cemana syahira?
dah ready ke kau?

gulp!

selamat berehat dongyi.-

jika suatu hari engkau ada pengganti, akan aku cuba untuk mensolehahkan engkau. Menjadi handphone yang solehah, yang menjaga adab dan batas bersosial.

moga moga.

#pray4syahira

No comments:

Post a Comment